هوش مصنوعی برای اهدافی مانند حل مسئله، استدلال، بازنمایی دانش، برنامه ریزی برای یادگیری ماشین، پردازش زبان طبیعی، حرکت و دستکاری، ادراک، هوش اجتماعی، خلاقیت و هوش عمومی ایجاد شده است. تحقیقات گسترده در این زمینه توسط شرکت های بزرگ دنیا مانند گوگل، آمازون، اپل، مایکروسافت، تسلا، بوستون دینامیکس، ادوبی و غیره انجام شده است.

هوش مصنوعي تکنولوژي است که قادر است با گرفتن اطلاعات تصميم‌هاي هوشمندانه‌اي بگيرد.

سئو سایت یا همان بهینه سازی موتور جستجو اصطلاح بسیار رایج در دنیای وب است.

یکی از تاثیر گذارترین عوامل در سئو ایجاد طراحی تجربه کاربری یا ux ایده آل برای سایت هست که در هوش مصنوعی در این زمینه بسیار کارساز بوده و راهکارهای خوبی را در ایجاد استراتژی SEO پیش رو قرار میدهد.

یکی از بهترین راهکارها برای تحلیل داده ها و رفتار کاربران، در نظر گرفتن تعداد کلیک ها، نرخ تبدیل، نرخ پرش و میزان بازدهی می‌باشد که تحلیل درست آن می‌تواند مسیر بهتری را پیش رو قرار دهد و در این مرحله است که استفاده از هوش مصنوعی یا AI در سئو احساس می‌شود.

هوش مصنوعی زمینه های مختلف طراحی سایت را تحت تاثیر قرار داده از جمله طراحی و توسعه وب سایت ها، طراحی تصاویر، تولید محتوا، موتور های جستجو، پیشنهاد محصولات و غیره.

 

استفاده از هوش مصنوعی در سئو و مزایای آن :

 

هوش مصنوعی در سئو و بهبود موتورهای جستجو نقش و جایگاه ویژه‌ای دارد و از جمله مزایای به کار بردن AI در سئو می توان به موارد زیر اشاره نمود:

انتشار محتوای با کیفیت و بهینه سازی شده

کشف استراتژی درست برای سئو

سنجش و تجزیه و تحلیل رفتار سایر سایت ها در برابر سایت شما

استفاده از راه کارهای سایر رقبا در موفقیت خود

 

طراحی سایت بهینه و متناسب با هوش مصنوعی گوگل :

 

از آن جایی که seo به طور مستقیم در ارتباط با طراحی وب می باشد، بسیاری از طراحان حرفه ای سعی دارند تا از ابتدا طراحی متناسب با استانداردهای سئو ارائه دهند. با توجه به تجهیز شدن الگوریتم های گوگل به هوش مصنوعی، بررسی های google در خصوص اقداماتی که به منظور بهینه سازی صفحات وب بر روی سایتتان انجام داده اید، بسیار دقیق تر شده است و به آسانی می تواند رفتارهای نا‌درست، روش های غیر‌استاندارد و متقابلانه، لینک سازی‌های غیر اصولی و کلیه ی موارد با balck hat seo را کشف نماید. هوش مصنوعی گوگل موجب شده است تا ریسک جریمه شدن و اسپم شدن بسیاری از سایت های متقلب افزایش یابد.

 

ارتباط تجربه کاربری (UX) و سئو :

 

هوش مصنوعی تا حد زیادی می‌تواند رفتار کاربران را از ابعاد مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرارداده و با ارائه ی نتایج با ارزش تجربه ی کاربری را بهبود بخشیده و در نتیجه باعث جلب رضایت کاربران گردد. از جمله موارد مهم در دست یافتن به نتایج مطلوب در رتبه‌بندی‌های گوگل، میزان بازدید از سایت هست که می تواند تا حد زیادی در افزایش یا کاهش رتبه تاثیر داشته باشد. بدون شک وقتی کاربر در ورود به بخش های مختلف سایت احساس رضایت بیشتری داشته باشد، مدت زمان بیشتری را در سایت خواهد بود و این یک امتیاز مثبت در رتبه بندی الگوریتم های گوگل خواهد بود. علاوه براین، با ایجاد احساس رضایت و تجربه ی کاربری مطلوب می توان انتظار داشت که کاربر نه تنها در دفعات بعد نیز به سایت شما مراجعه کند، بلکه آدرس سایت را با دیگران به اشتراک گذاشته و این یعنی افزایش بازدید کنندگان سایت و رسیدن به رتبه ی مطلوب در نتایج موتورهای جستجو. این نکته را همیشه باید بخاطر داشت که هر اندازه اصول تولید محتوای حرفه ای را رعایت کنید اما نتوانید آنرا به درستی به دیگران نمایش دهید و سایت شما تجربه کاربری یا UX ضعیفی داشته باشد، موفق نخواهید بود.

 

نرم افزارهایی که بصورت مستقیم بر سئو تاثیر نمی گذارند :

 

نرم افزارهایی که در زمینه هوش مصنوعی در وب سایت ها و اپلیکیشن های تحت وب به کارگرفته می‌شوند و از طریق افزایش تعامل کاربر با سایت به بهبود سایت کمک می کنند در واقع به صورت غیر مستقیم بر روی سئو سایت تاثیر می گذارند.

در ادامه برخی نرم افزارهای را که بطور مستقیم بر سئو سایت تاثیر نمی گذارند را معرفی کرده ایم :

نرم افزارهای هوشمند خرید: مانند نرم افزارهای مناقصه و یا شرط بندی های آنلاین

نرم افزارهای پیشنهاد دهنده: مثلا پیشنهاد یک نام کاربری برای هر کاربر تازه وارد

چت بات ها Chatbots: رباتهایی که به بهبود ارتباط با مخاطبان سایت کمک می کنند و بطور غیر مستقیم بر سئو سایت تاثیر مثبت می گذارند.

آنالیز بازار: نرم افزارهای ارزیابی بازارهای مالی به الگوریتم های پیچیده هوش مصنوعی متکی است.

 

وب سایت هایی که از تکنولوژی هوش مصنوعی استفاده می کنند :

 

گوگل :

 

الگوریتم رنک برین از تکنولوژی یادگیری ماشینی برای پردازش محتوا و ارائه نتایج جستجوی دقیق تر به کاربر استفاده می کند. این تکنولوژی توان تحلیل تصاویر و ویدئو ها را به خوبی متن دارد.

گوگل ادوردز و گوگل آنالیتیکس هر دو از قابلیت یادگیری ماشینی برای بهبود نحوه ارائه تبلیغات بهره می برند.

گوگل در نرم افزار ها و سخت افزارهای خود از تکنولوژی هوش مصنوعی استفاده می کند. گوگل اعلام کرده است که رویکرد AI first را برای نرم افزارهایی مانند Google Assistant و سخت افزارهایی مانند Google home و گوشی های هوشمند Pixel به کار برده است.

گوگل شرکت DeepMind که در زمینه هوش مصنوعی فعالیت می کرد را به قیمت 500 میلیون دلار خرید تا بتواند استراتژی AI first خود را به پیش ببرد.

 

Grid :

 

Grid یکی از اولین شرکت هایی است که به طراحی وب سایت ها با استفاده از هوش مصنوعی روی آورد. این موضوع به کاربران کمک می کند تا با چند کلیک ساده و به سرعت وب سایت مدنظرشان طراحی گردد. برای انجام این کار، فقط باید چند گزینه را انتخاب کنید، به چند سوال پاسخ دهید و عکس ها را آپلود کنید. همچنین ترکیب رنگ ها را می توانید بر اساس اولویت خود انتخاب کنید. هر وقت الگوریتم های AI به روز می شوند، هر یک از وب‌سایت های توسعه یافته توسط همان تحت تاثیر قرار می گیرد. همان طور که بیشتر و بیشتر می آموزد، می تواند قادر به ارائه نتایج شگفت انگیز تری باشد.

 

آمازون :

 

ابزار Amazon Echo در واقع یک دستیار هوش مصنوعی است، برای بهبود تجربه کاربری مخاطبانش به کار گرفته است. آمازون بزرگترین شرکت خرده فروشی آنلاین در تعطیلات سال 2017 بود است.

آمازون در حال حاظر از قابلیت یادگیری ماشینی برای تشخیص محصولات استفاده می کند. این الگوریتم بر اساس رفتار کاربران عمل می کند. در واقع وظیفه آن پیشنهاد کالایی است که مشتریانی با یک رفتار خرید مشابه قبلاً از سایت خریداری کرده اند.

این غول فروش اینترنتی از تکنولوژی یادگیری ماشینی برای تحویل کالاها به وسیله Drones ها استفاده می کند.

آمازون به سایت ها امکان می دهد که از وب سرویس متکی بر هوش مصنوعی آمازون برای فروش بالاتر محصولات خود استفاده کنند.

 

Wix ADI :

 

WIX  از جمله وب سایت‌هایی است که نیاز به معرفی ندارد. این وب سایت ابزار هایی را در اختیار شما می گذارد تا بتوانید به صورت کشیدن و انداختن (drag and drop) به راحتی وب سایت مورد نظر خود را بسازید. با این حال، در روزهای اخیر، با کمک هوش مصنوعی که به عنوان ADI شناخته می شود، به شما کمک می کند تا به راحتی و سریع تر وب سایت خود را توسعه دهید و سفارشی سازی کنید. این امکانات، به کاربران کمک کرده است که وب سایت را سریع تر، بهتر، آسان تر و با توجه به میل خودشان ایجاد کنند.

 

فیس بوک Facebook:

 

فیس بوک از تکنولوژی هوش مصنوعی برای تشخیص محتوای تصاویر بهره می برد.

خبر رسان فیس بوک نیز با کمک هوش مصنوعی برای هر کاربر بصورت شخصی سازی شده عمل می کند که یکی از پیچیده ترین کاربردهای هوش مصنوعی در شبکه های اجتماعی به شمار میرود.

موتور پیش بینی فیس بوک در هر ثانیه 6 میلیون پیش بینی انجام می دهد.

در سرمایه گذاری برای کمپین سئو باید به این عوامل توجه کنید

حجم‌فروشی اپراتورهای اینترنتی در بی‌خبری کاربران و مسئولان!

معیارهای مهم سئو سایت یا چک لیست بررسی سئو سایت

چند تکنیک و نکته برای داشتن یک url جذاب و خوانا برای کاربر و تاثیر آن بر روی سئو سایت

چک لیست برای سئو

افسانه ها و تصورات غلط راجع به سئو

تکنیک های بهبود سئو

سئوکلاه سیاه (Black Hat SEO) سئو

تکنیک های بهبود سئو کلاه خاکستری (Gray Hat SEO)

هوش مصنوعی و سئو وب سایت

همه چیز در مورد سایت مپ تبلیغات کلیکی یا تبلیغات مستقیم؟

خصوصیات مشترک سایتهایی با رتبه بالا در گوگل چیست؟

بهتر از جایگاه اول؛ کسب جایگاه صفر روی گوگل

سئو و سرچ معنایی گوگل

چگونه طراحی وبسایتِ ریسپانسیو سئوی شما را تحت تاثیر قرار می دهد؟