
رپورتاژ آگهی
رپورتاژ آگهی به شکلی از آگهی گفته می شود که در قالب یک گزارش به مخاطبان عرضه می شود، به این معنی که مخاطبِ رسانه متوجه جنبۀ تبلیغاتی این گزارشنمی شود و تصور میکند در حال مطالعه یا مشاهده یک گزارش کاملاً بی طرف است. این بی طرف بودنِ لحنِ گزارش باعث جلب اعتماد مخاطبان می شود.
رپورتاژ آگهی یک از شیوههای بازاریابی اینترنتی است که به صورت همزمان میتواند به صورت همزمان رتبهی سئو سایت و بازدید واقعی آن را افزایش دهد.
روند تهیه رپورتاژ آگهی به این شکل است که گزارشی کاملاً بی طرف و ژورنالیستی برای انتقال پیام برند یا معرفی محصولات از سوی یک شرکت تهیه و به یک رسانه ارائه می شود. در نهایت، مدیر تبلیغات آن رسانهدر ازای انتشار این گزارش مبلغی را از شرکت دریافت می کند.
رپورتاژ آگهی همانطور که از نام آن مشخص است، نوعی آگهی تجاری است که از ساختار گزارشِ روایتی بهره میبرد.
رپورتاژ آگهی از انواع تبلیغات همسان ( Native ) است که در قالب یک گزارش خبری نگارش میشود و به همین دلیل، اصول و قواعدی در ساختار خود دارد. اولین بار در سال ۱۹۴۶، رپورتاژ آگهی در نشریات مورد استفاده قرار گرفت و با استقبال شدید کسبوکارها مواجه شده بود.
رپورتاژ آگهی در اینترنت :
خب، همانطور که در بالا اشاره کردیم رپورتاژ آگهی اینترنتی، در ماهیت شباهت بسیاری به نسخه چاپی آن دارد. در این روش تبلیغاتی معمولاً شرکت ها به منظور برندسازی یا معرفی کسب و کار و محصولات خود، یک گزارش یا یک مطلب آموزشی را تهیه می کنند.
در مرحله بعد، این گزارش جهت انتشار به خبرگزاری ها، وب سایت های معتبر در حوزه کاری مرتبط یا وب سایت های پربازدید ارائه می شود. سپس، وب سایت های منتشر کننده رپورتاژ آگهی در ازای دریافت مبلغی مشخص، اقدام به انتشار این گزارش می کنند.
گفتنی است که ماهیت اینترنت باعث شده است که تبلیغات و رپورتاژهای آنلاین شکلی جدید بگیرند. به این ترتیب شرکت ها می توانند همزمان از متن، تصویر و ویدئو برای انتقال بهتر پیام به مخاطب استفاده کنند. با این حال، ارائه رپورتاژ آگهی به صورت نوشتاری مزایای بسیاری برای کسب و کار آنلاین شما خواهد داشت.
قیمت رپورتاژ آگهی :
رپورتاژ آگهی در مقایسه با خرید بکلینک قیمت به مراتب بیشتری دارد زیرا اغلب در سایتهای معتبر درج میشود و همچنین این مزیت را دارد که دائمی است و بازدیدهای واقعی را نیز در زمانی محدود به سمت سایت هدایت میکند.
یک رپورتاژ آگهی مؤثر :
مشکلِ اضافه کردن رپورتاژ آگهی به ترکیبِ محصولِ نهایی، زمانبر بودن ساخت و نگارش آن است. محول کردن این کار به خود مشتریان احتمال خرید آنها را کاهش میدهد. حتی اگر صاحبان کسبوکار از تسلط کافی در نگارش برخوردار باشند، گرایش آنها به سمت استفاده از اصطلاحات بیش از حد تخصصی و نوشتن از چیزهایی است که بیشتر برای خودشان مهم است تا خوانندگان.
اگر هیئت تحریریه دارید، نوشتن متن رپورتاژ آگهی راهی برای مشارکت مستقیم آنها در تهیهی نسخهی نهایی است. اگر هیئت تحریریه ندارید، با فروشندههای خودتان، کارمندان دفتری و کارکنان تولیدتان صحبت کنید، ممکن است در میان آنها فردی لایق و علاقهمند به نگارش متن پیدا کنید. گزینهی دیگر شما استخدام یک نویسندهی آزادکار (فریلنسر) است.
بررسی تیترها :
برای بررسی تیترها باید به دو مورد دقت داشته باشید:
1. مکانی که برای انتشار محتوا انتخاب کردهاید چه استانداردهایی برای تیترها در نظر گرفتهاست؟
2. پرسونای مخاطب
معمولاً تیترها به چند شکل نگارش میشوند. ۲ مورد آن را در ادامه ذکر خواهم کرد و باقی را به شما میسپارم. در صورتی که به کمک بیشتری احتیاج داشتید میتوانید از طریق بخش نظرات این پست با من در ارتباط باشید.
نوع اول تیترها اصطلاحاً به صورت دو تکه نگارش میشوند. به عنوان مثال میتوانیم بنویسیم : ورزش؛ بهترین راه برای پیشگیری از چاقی
در نوع دوم تیترها خبری از گسستگی نیست و کل کلمات در قالب یک جمله نگارش میشوند. به عنوان مثال میتوانیم بنویسم: بهترین راه برای پیشگیری از چاقی، ورزش است
اینکه کدام شیوه نگارش تیتر را انتخاب کنیم به عوامل متعددی باز میگردد که مهمترین آن پرسونای مخاطب است. پرسونای مخاطب معمولاً ثابت و بدون تغییر باقی نمیماند. علاوه بر این، در هنگام انتخاب شیوهی نگارش تیتر بهتر است تا به محتوای تیتر نیز دقت کنید. برخی کلمات در فرمت پیوسته ظاهر زیبا و جذابتری دارند و برخی در فرمت گسسته. فراموش نکنید که فرمتهای دیگری نیز برای نگارش تیتر وجود دارد.
فواید رپورتاژ آگهی :
افزایش رتبه را در گوگل از فواید آن است.اگر شما هم صاحب سایت و یا کسبوکار خود هستید، احتمالا میدانید که رتبه سایت شما در گوگل بسیار حائز اهمیت است. یکی از راههایی که باعث میشود الگوریتمهای گوگل، سایت شما را در رتبه بالاتری قرار دهند، بکلینک است. دریافت بکلینک از سایتهای پربازدید و معتبر مختلف باعث میشود رتبه شما در گوگل افزایش پیدا کند و بر بهبود سئوی سایت شما تاثیر بسیاری دارد. زیرا این دسته از وب سایتها Domain Authority (اعتبار دامنه) بالایی دارند و بکلینک از چنین سایتهایی، موتورهای جستجو را ترغیب میکند تا شما را نیز بین سایتهای رتبه برتر خود نمایش دهد.
رپورتاژ آگهی همیشه در سایت منتشرکننده باقی میماند و این موضوع تاثیر زیادی بر روی بهبود سئوی سایت شما دارد. دقت شود که حتما رپورتاژ و لینک سایت خود را در سایتهای معتبر منتشر کنید زیرا در غیر این صورت برای سایت شما از نگاه گوگل بازخورد منفی خواهد داشت.
افزایش بازدید سایت :
از آنجایی که سایتهای منتشرکننده اغلب ترافیک بالایی دارند، کاربران زیادی رپورتاژ شما را دیده و با کلیک بر لینکهایی که شما در انتهای رپورتاژ آگهی قرار دادهاید، وارد سایت شما میشوند. در نتیجه انتشار رپورتاژ در سایتهایی با بازدید بالا باعث افزایش بازدید سایت شما میشود.
بهبود دانش مخاطب :
برخلاف تبلیغات مرسوم که با اغراق تلاش میکند، توجه کاربران را به خود جلب کند، در رپورتاژ آگهی سعی بر این است که با محتوای جالب، مفید و قانعکننده، کاربران را به برند یا محصول خود علاقهمند کرده و از این طریق دانش کاربران را پیرامون موضوع و یا محصولی خاص افزایش دهد و اطلاعات جدیدی در اختیارشان بگذارد.
تبدیل کاربر به مشتری :
سعی کنید علاوه بر دادن اطلاعات و معرفی محصول خود، در کاربر احساس نیاز ایجاد کنید. در این صورت هنگامی که کاربر به انتهای رپورتاژ آگهی میرسد، بر روی لینکهای موجود کلیک کرده و با ورود به سایت شما و بازدید از محصولاتتان، احتمال خرید افزایش مییابد.
مزایای رپورتاژ آگهی :
رپورتاژ آگهی های اینترنتی یا رپورتاژ خبری ، یکی از بهترین شیوه تبلیغاتی آنلاین در جهان میباشند . در این روش تبلیغات، یک متن تبلیغاتی بصورت گزارش یا مصاحبه و یا معرفی محصولات و خدمات در معتبرترین سایت ها منتشر میشود .
اصولا در رپورتاژ آگهی، کالا ها و خدمات با توصیف و توضیحات کاملتری به صورت تصویری ، عکس ، فیلم معرفی میشوند و در رپورتاژ اگهی های اینترنتی علاقه بر توضیحات ، عکس و… لینک نیز قرار داده میشود و به همین جهت یکی از بهترین روش برای ارتقاء رتبه سایت در گوگل میباشد.
بازدهی رپورتاژ آگهی :
رپورتاژ آگهی اگر با آگاهی کامل ایجاد شود، میتواند بازدهی مناسبی به همراه داشته باشد. سرعت بالای بازدهی و افزایش بازدید سایت با انجام این تکنیک از جمله مزایای استفاده از این روش بازاریابی اینترنتی است.
یک مزیت قابل توجه رپورتاژ آگهی در مقایسه با بکلینک، قرار گرفتن لینک شما در محلی با موضوع مرتبط با فعالیت شماست، در هنگام خرید بکلینک، اغلب لینک در محلی نامناسب و در کنار چندین لینک نامربوط دیگر ثبت میشود که ریسک جریمه شدن را افزایش میدهد.
در زمینهی سئو، البته میبایست دقت بیشتری نمود. همان ریسکهای موجود در هنگام خرید بکلینک در هنگام خرید رپورتاژ آگهی نیز مورد توجه هستند. زیادهروی در این کار یا عدم آشنایی با الگوریتمهای گوگل در جریمه کردن سایتهای متخلف، میتواند اثر معکوس روی سئو سایت شما بر جای بگذارد.
اصول اخلاقی رپورتاژ آگهی :
کسب اطمینان از اینکه خوانندگان میتوانند میان مقالات تبلیغاتی و دیگر مقالات روزنامهی شما تمایز قائل شوند بسیار اهمیت دارد. این تمایز نهتنها برای مراعات موارد قانونی، بلکه برای حفظ اعتبار رسانهی شما حائز اهمیت است. کافی است عبارت «محتوای تبلیغاتی» را با فونتی کوچک در بالای مقاله به خوانندگان متذکر شوید. تجربه به من آموخته است که این کار تأثیر بدی بر سودمندی رپورتاژ آگهی ندارد.
محل انتشار رپورتاژ آگهی :
دقت کنید رپورتاژ خود را در سایتهای معتبر و مورد تایید گوگل نشر دهید. در بسیاری از مواقع لازم است هزینهای بابت انتشار این رپورتاژ به سایت متشرکننده پرداخت کنید. لازم به ذکر است محتوای رپورتاژ آگهی باید به گونهای باشد که هم برای تولیدکننده و هم برای منتشرکننده مفید واقع شود. از این رو حدود هفتادوپنج درصد ناشران و سایتهای پربازدید از نشر رپورتاژ آگهیها استقبال میکنند و این درصد روزبهروز در حال افزایش است. پس می توانید با خیال راحت سایت مناسب با پرسونای خود را انتخاب کرده و محتوای رپورتاژ آگهی جذابی تولید کنید.
بسیاری بایدها و نبایدها در نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی وجود دارد. رعایت این موارد در نوشتن رپورتاژ آگهی بسیاری از کاربران را به مخاطبان سایت شما و بسیاری از بازدیدکنندهها را به مشتری تبدیل میکند.