
تکنیک های بهبود سئو
منحصر به فرد بودن :
همانطور که میدانید هرروز تعداد سایت های بیشتری به سایت های موجود در اینترنت اضافه میشود و وقتی شما تصمیم به رشد و ارتقا و کسب موفقیت و اقتدار بخشیدن به سایت خود میگیرید زمینه آن استفاده از مطالب ناب و دست اول میباشد به گونه ای که کاربر تنها در سایت شما شاهد آن مطلب بوده باشد و در سایر سایت ها اثری از آن مطلب وجود نداشته باشد.
با یک زیرساخت خوب شروع کنید :
ساختار ضعیف وب سایت و سبک اطلاعاتی حتی با وجود بهترین کمپین سئو می تواند با شکست مواجه شود.
اگر برای کاربران حرکت ( navigate ) در سایت شما دشوار باشد و همچنین خزیدن برای گوگل آسان نباشد ، رتبه بندی شما به زحمت دوام خواهد آورد.
اول به “قابلیت استفاده” (usability) موبایل فکر کنید.این یک راه آسان برای موفقیت است.
برای گوگل اهمیتی ندارد که چگونه نقشه سایتتان را ساخته اید :
اگر نقشه سایتتان براساس استانداردها و XML است، میتوانید به هرطریقی که دوست دارید نقشه سایتتان را بسازید. در هم شکستن طبقه بندی و یا ساختار کلی به شما بستگی دارد و تاثیری بر چگونگی خزیدن گوگل در سایت شما ندارد.
CTR (Click Through Rate) یا درصد کلیک خور بودن را بهبود بخشید :
برای فعالیت در اینترنت باید میزان کلیک خور بودن یا همان CTR سایت خود را افزایش دهید و این مسئله بهمرورزمان با افزایش کلیک کاربران روی سایت شما اتفاق میافتد.
برچسب عدم آرشیو (Noarchive tag) به رتبه گوگل شما آسیبی نمیزند :
این برچسب برای زمانی است که میخواهید صفحه مورد نظر در گوگل ذخیره (کش) نشود و به ربات گوگل می گوید از نشان دادن نسخه ذخیره شده صفحه در جستجوی نتایج، جلوگیری کند. اما تاثیر منفی بر سئو و رتبه بندی کلی صفحه ندارد و نمی تواند باعث بهبود سئوسایت شود.
کاهش Bonus Rate
Bonus Rateمیزان کلیک خور بودن هر سایت را اندازه میگیرد و تأثیر مستقیم روی ارتقای جایگاه SERP یا صفحه نتایج موتورهای جستجو دارد. این مورد برای کاربران بسیار مفید واقعشده است و به آنها کمک میکند.
سئوی سایت خود را به صورت خاص بررسی کنید :
الگوریتم گوگل شامل صدها سیگنال یا شاید بیشتر می شود، به علاوه ی سیستم یادگیری ماشینی که رنکینگ های جستجو را تعیین کند.
با این وجود، دستیابی به اصول اولیه سئو مزایای زیادی نسبت به رقبایتان برای شما به ارمغان خواهد آورد.
معمولا گوگل ابتدا در صفحه خانه میخزد :
این یک قاعده نیست، اما گوگل معمولا ابتدا صفحه خانه وبسایت را جستجو میکند. استثنا آن مربوط به زمانی است که تعداد زیادی لینک به یک صفحه خاص در سایت شما وجود داشته باشد.
از Schema.org استفاده کنید :
اخیراً گوگل ، یاهو و بینگ یک پروتکل تولید کردهاند که Schema.org نام دارد که به وب مسترها اجازه میدهد به محتویات سایت دسترسی پیدا کنند. ازجمله کدهای HTML ، باعث میشود محتویات سایت بهتر دیده شوند و یا فیلم، تصویر، تولیدات و توصیفات، درجهبندی، نقد و بررسیها، نقشهها و آدرسها و …
این پروتکل بسیار گسترده است و به موتورهای جستجو کمک میکند راحتتر صفحهها و سایتها را پیدا کنند. این کمک میکند جایگاه خود را ارتقاء بخشید و کاربران بیشتری از این راه برای سایت خود پیدا کنید.
محتوای کپی شده یا دوپلیکیت شده (Duplicate) را اصلاح کنید :
مشکلات محتوای تکراری اغلب به مسائل فنی مرتبط است. شایع ترین آنها وجود چند ورژن از یک صفحه است.
به عنوان مثال، http://www.yousite.com، https://www.yousite.com، http://yousite.com و https://yousite.com توسط گوگل به عنوان چهار صفحه مختلف با محتوایی یکسان در نظر گرفته می شود.
این مشکل می تواند با تنظیم قوانین ریدایرکت مناسب در فایل .htaccess تان حل شود.
انتشار اصولی مطالب :
بعد از طراحی سایتتان شما میتوانید از سایت های دیگر هم بازدید کنید و مطالبی که در آن سایت ها ازنظر شما مفید بوده است را برداشته و چند وقت یکبار آنها را در فضای مجازی قرار بدید. با اینکار با یک تیر دو نشان میزنید: اول اینکه خودی نشان داده اید و شناخته میشوید، دوم اینکه میتوانید ازاین مطالب و جمع آوری آنها در ذهن خود فکری تازه بوجود آورید. راه دیگر قرار دادن همین مطلب در وب سایت خود می باشد که با اینکار به نوعی بازاریابی محتوا کرده اید. این هم یک راه بهینه سازی وبسایت می باشد.
مسئله سرعت صفحه :
اغلب، دفعات لود شدن (بارگذاری شدن) آهسته را به ¬عنوان مزاحمت برای کاربران تلقی می کنیم، اما عواقب آن بیش از مزاحمت برای کاربران است. زمان زیادی است که سرعت صفحه، عامل مهمی در فاکتور رتبه بندی جستجو محسوب می شود و حتی گوگل اعلام کرده است که به زودی سرعت صفحه تلفن همراه را هم در رتبه بندی جستجو مورد استفاده قرار میدهد (البته مخاطبان شما هم سرعت بالای صفحات را بیشتر میپسندند)
اکثر افراد برای بهبود و تحلیل سرعت سایتشان از ابزار تشخیص سرعت صفحه گوگل استفاده می¬کنند. برای آن دسته افرادی که مخصوصا به دنبال بهبود پیاده سازی سایت بر روی تلفن همراه هستند، گوگل ابزار سرعت صفحه جدیدی، که متمرکز بر تلفن همراه است، را معرفی کرده است. این ابزار زمان بارگذاری صفحه را چک میکند، سایت تلفن همراه را بر روی ارتباط 3G امتحان میکند و قابلیت استفاده از تلفن همراه را ارزیابی میکند.
از وب مستر مرکزی بینگ (Bing’s Webmaster Center) استفاده کنید :
این سرویس رایگان اجازه میدهد تا کاربر اطلاعات مهمی را راجع به وبسایت شما مشاهده کند و ببیند سایت شما چند کلیک خورده است. با استفاده از این سرویس میتوانید میزان رفتوآمد (ترافیک) سایت خود را مشاهده کنید. استفاده از این سرویس و آنالیز کردن نتایج حاصل از آن مطمئناً در ارتقای جایگاهتان مؤثر خواهد بود. همچنین بهعلاوه این موضوع، شما میتوانید وبسایت خود را بهنوعی ارزیابی کرده و بفهمید چهکارکنید تا کاربران بیشتری سایت شمارا ببینند.
سایت را برای موبایل بهینه سازی و سئو کنید :
در شرایطی که گوگل از mobile-first index استفاده می کند، وبسایت شما باید از تست Mobile-Friendly بودن عبور کند.
به گفته گوگل:
سیستم های کرول ، ایندکس و رتبه بندی ما به طور معمول از نسخه دسکتاپِ یک صفحه محتوا استفاده می کند … اما mobile-first index به این معنا است که ما برای ایندکس کردن و رتبه بندی از نسخه ی موبایل یک صفحه استفاده می کنیم .
برای جلوگیری از ریزش رتبه بندی موبایل، باید کارایی و عملکرد و نمایش سایت خود در گوشی موبایل را دو برابر کنید.
ارتباط با دیگران :
این مورد از مهم ترین و قوی ترین موارد بالا بردن ترافیک سایت بشمار می آید: وقتی شما از سایت دیگران بازدید می کنید و درمورد مطالب آنان نظر میدهید با این برقراری ارتباط بازاریابی انجام داده اید. این برقراری ارتباط باعث میشود هم کاربران و هم موتور های جستجوگر مختلف شما را بیشتر بشناسند و در نتیجه بهینه سازی وبسایت صورت می گیرد.
یکی از موثرترین راه ها، شبکه های اجتماعی هستند. اگر شما دراین شبکه ها فعال شوید و بتوانيد افراد و سایت هایی که به نوعی با شما همکار هستند را پیدا کنید قدم بزرگی برداشته اید. یک راهنمایی کوچک: برای پیداکردن این افراد میتوانید از weFollow.com یا Followerwonk کمک بگیرید.
فایل¬ txt به حروف بزرگ و کوچک حساس هستند و حتما باید در دایرکتوری اصلی سایت قرار داده شوند :
نام فایل (Robots.txt) حتما باید با حروف کوچک نوشته شود تا قابل تشخیص باشند. به علاوه، خزنده ها زمانی که به دنبال فایل Robots.txt می¬گردند تنها به یک مکان نگاه میکنند و آن هم دایرکتوری اصلی سایت است. درصورتیکه آن را در آن مکان پیدا نکنند، با فرض اینکه چنین فایلی وجود ندارد، به خزیدن خود ادامه می دهند.
محتویات باکیفیت تهیه کنید :
بیشتر موتورهای جستجو تلاش میکنند تا صفحاتی را شناسایی کنند که شامل محتویاتی باکیفیت بالا باشند. در حین ساختن وبسایت خود همواره باید در ذهن داشته باشید که تنها راه موفقیت طولانیمدت در کمپین SEO تمرکز بر روی محتویات و تجریبات کاربر است.
کارایی :
به آنچه کاربران پس از ورود به سایت شما می خواهند انجام دهند، فکر کنید. آنها باید بتوانند عملیات ساده و ابتدایی را به شکلی هموار و بدون مشکل انجام دهند، حتی اگر چندین کار را همزمان انجام دهند.
سه هدف اولیه بازدید کنندگان سایت شما چیست؟ اطمینان حاصل کنید که آن اهداف بدون هیچ زحمتی روی سایت نسخه موبایل تان قابل دستیابی هستند.
کاوش در کلمات مهم و اساسی
همیشه باید مطلب ما موثر و مفید واقع شود و این درصورتى امکان دارد که کلماتی که ما استفاده میکنیم توانایی این را داشته باشد که درعین کوتاهی و سادگی، تاثیر خود را بر مخاطب بگذارد که برای اینکار باید کلمات را کاوش کنیم که امروزه این کاوش ازطريق تمرکز بر چند کلمه ی کلیدی قوی میسر میشود.
گوگل لینک های داخلی و خارجی را متفاوت ارزیابی میکند :
لینک هایی که از سایت دیگر (لینک خارجی) به محتوای شما یا وب سایت تان اضافه می شوند متفاوت از لینکی که بر روی سایت است، وزن می گیرد و ارزش یکسانی ندارد. در واقع قرار دادن لینک خارجی در سایت ارزش متفاوتی نسبت به لینک های داخلی خود سایت دارد.
تجریبات کاربر را در ذهن خود داشته باشید :
موتورهای جستجو همیشه فقط روی نتایج مربوط به کاربر تمرکز ندارند. بیشترین چیزهایی که در تجربه کاربر تأثیر دارد طراحی، زمان بارگزاری، هدایتگرها، درصد اضافه شدن محتویات و استفاده از تصاویر مناسب و همچنین استفاده از ویدئوهای مناسب میباشد. نوع ارائه محتویات از راه درست بسیار مهم و تأثیرگذار است.
برای مثال اگر شما میخواهید تصاویر را روی صفحه خود به نمایش بگذارید، زمان بارگزاری صفحه زیاد میشود و روی آن تأثیر منفی میگذارد. حفظ تعادل در این وضعیت بسیار کلیدی خواهد بود. از خود بپرسید بازدیدکننده از صفحه شما چه انتظاری دارد و چرا از صفحه شما بازدید میکند؟ اگر در صفحه خود از موتور جستجو استفاده میکنید سرعت بارگزاری و جستجوها را افزایش دهید.
عملکرد :
آیا بازدیدکنندگان شما باید برای دسترسی به خدمات یا محصولاتی که ارائه می دهید تا ابد اسکرول کنند؟
آیا تصاویر را در بارگذاری روی وبسایت تان به مشکل می خورند؟
آیا می دانستید که گوگل از سرعت صفحه به عنوان یک عامل رتبه بندی جستجوی موبایل استفاده می کند؟
زمان بارگذاری یک عامل بسیار مهم برای دستگاه های همراه(موبایل و تبلت) است ، مخصوصاً از زمانی که اکثر اتصالات تلفن همراه کندتر از اتصالات PC است.
رد کردن صفحات بی ارزش برای سئو، بودجه خزیدن را بهبود خواهد بخشید :
صفحاتی که برای سئو شما ضروری نیست شامل صفحاتی مانند “سیاست های حفظ حریم خصوصی، لندینگ پیج های تبلیغات منقضی شده یا قوانین و شرایط میشوند.
قاعده مورد قبول آن است که اگر صفحه ای قرار نیست رتبه بندی شود و کیفیت محتوای آن صد در صد منحصر به فرد نیست را مسدود کنیم.
بهینهسازی صفحات :
توصیفات در صفحه و کلیدواژهها در بینگ و گوگل بسیار مهم تلقی میشوند. عناوین در گوگل و بینگ باید کمتر از ۶۵ حرف داشته باشند. مطمئن شوید که عنوان شما بهدرستی مطلب را بهطور خلاصه توصیف میکند. این باعث میشود کاربران بیشتری از وبسایت شما دیدن کنند و CTR شما هم افزایش بیابد.
قابلیت Crawling وبسایت خود را افزایش دهید و آن را بهینه کنید :
اگر وبسایت شما توسط روباتهای بینگ Crawl (بررسی و آنالیز) نمیشوند، پس امکان اینکه اطلاعات سایت شما در نتایج موتور جستجو نشان داده شود وجود ندارد. با استفاده از تنظیمات XML و RSS میتوانید سیستم Crawling خود را بهبود ببخشید. هر بار که با آن کار میکنید مطمئن شوید در صفحه جدید در سایت نمایان میشود. Robots.txt نیز ابزاری است که اجازه میدهد تا چگونگی بررسی تارنماها به وبسایتتان را کنترل کنید. خیلی مراقب باشید که این ابزار را از دست ندهید زیرا در این صورت بهراحتی از دسترسی به وبسایتتان محدود میشوید.
روی لینک ها کار کنید :
همه موتورهای جستجو از اطلاعاتی استفاده میکنند که میتوان آنها را در لینکهای معتبر پیدا کرد. اضافه کردن لینک اطلاعات پرتکرار و منابع باارزش به ارتقای جایگاه شما کمک میکند. همچنین شما باید اهمیت دوچندانی به کلمات کلیدی بدهید. این کلمات را بهطور صحیح در متن و لینکها به کار ببرید. این کار باعث میشود شما در کسب رتبههای بالا موفق باشید.
لینکهای درونی سایت شما بسیار حائز اهمیت هستند و شما باید با دقت روی آنها کارکنید. هنگام استفاده و کار روی آنها اطمینان حاصل کنید که در صفحه اصلی شما در مکانهای مهم باشند و مطالب مهمی را شامل شوند.
علامتهای جغرافیایی (GEO Signals) را در نظر بگیرید :
از زمانی که بینگ از TLD (Top Level Domains) های مختلف برای پشتیبانی از نسخههای منطقهای موتور جستجو در کشورهای مختلف استفاده نکرد، تأثیر و اهمیت علائم جغرافیایی برای کاربران در گوگل بسیار بیشتر از قبل شد. بینگ از سیگنالهای دوگانه برای تخمین زدن اینکه کدام صفحه مناسبتر است استفاده میکند. بعضی از این سیگنالها از سرورهای فیزیکی میآیند. همچنین دررفت و آمد (ترافیک) کاربران و لینکها و اطلاعات موجود در سایتها نیز دخالت دارد. بینگ برای استفاده از متا جئو تگها شناختهشده است ولی گوگل نه.
می توانید بخش های جدیدی به حوزه اصلی خود اضافه کنید
انجام این کار به شما اجازه می دهد در حالی که از نام دامنه جدید در موارد بازاریابی و مکان های دیگر استفاده می کنید، ارزش دامنه قدیمی تر را حفظ کنید.
نام دامین/دامنه (آدرس سایت) خود را با دقت انتخاب کنید :
نام دامنه یا همان آدرس اصلی سایت همیشه به دو دلیل در SEO اهمیت دارد. اولازهمه وقتیکه نتیجه کار در کلیدواژهها نمایان میشود. دوم به این دلیل که دامنه به یک TLD (Top Domain Level) خاص تعلق دارد و این میتواند بهعنوان GEO Signal مورداستفاده قرار گیرد.
گوگل توصیه می کند Redirectها را حداقل تا یک سال در محل نگه دارید
از آنجا که ممکن است ماهها طول بکشد تا گوگل متوجه شود سایت تغییر کرده است، نماینده گوگل جان مولر پیشنهاد کرده است که 301 Redirect را برای مدت حداقل یک سال حفظ کنید.
به شخصه، پیشنهاد میکنم هیچ وقت صفحات مهم – یک صفحه با رتبه بندی مناسب را، از Redirect حذف نکنید.
از متدهای Black Hat (کلاهسیاه) استفاده نکنید :
بینگ علاقهای به استفاده مردم از متدهای بلک هت (کلاهسیاه) برای ارتقای جایگاه خود ندارد. تکنیکهایی مثل پنهانکاری (ارائه محتویات مختلف به تارنماها و کاربران) ، محتویات خودکار ، محتویات کپی و تکثیرشده و استفاده از متون پنهانشده در صفحه تکنیکهای بلک هت بهحساب میآیند. استفاده از این فنها اصلاً توصیه نمیشود چون هیچ تأثیر مثبتی در بهبود جایگاه شما نخواهند داشت. حتی احتمال بن شدن کسانی که از این متدها استفاده کنند نیز وجود دارد.
می توانید برچسب “notranslate” را فعال کنید تا از ترجمه در جستجو جلوگیری کند :
متا تگ “Notranslate” به گوگل می گوید که نباید ترجمه ای برای این صفحه در نسخه های مختلف زبان جستجوی گوگل ارائه کند. اگر در مورد توانایی گوگل به درستی ترجمه محتوا خود شک و تردید دارید این مورد گزینه خوبی است.
در سرمایه گذاری برای کمپین سئو باید به این عوامل توجه کنید
حجمفروشی اپراتورهای اینترنتی در بیخبری کاربران و مسئولان!
معیارهای مهم سئو سایت یا چک لیست بررسی سئو سایت
چند تکنیک و نکته برای داشتن یک url جذاب و خوانا برای کاربر و تاثیر آن بر روی سئو سایت
افسانه ها و تصورات غلط راجع به سئو
سئوکلاه سیاه (Black Hat SEO) سئو
همه چیز در مورد سایت مپ تبلیغات کلیکی یا تبلیغات مستقیم؟
خصوصیات مشترک سایتهایی با رتبه بالا در گوگل چیست؟
بهتر از جایگاه اول؛ کسب جایگاه صفر روی گوگل
چگونه طراحی وبسایتِ ریسپانسیو سئوی شما را تحت تاثیر قرار می دهد؟