آموزش کامل افکت عمق صحنه تری دی مکس وی ری Depth of field

افکت عمق صحنه ، عمق میدان Depth of field یکی از افکت های مخصوص دوربین است که معمولا در دوربین فیزیکال کمرا vray physical camera انجام میشود.در این قسمت ، میخوام به شما نشان بدهم که چطور میشود همین افکت در دوربین معمولی تریدی مکس و حتی در ویو پورت 3ds max Viewport های مکس هم آن را ایجاد کرد. به این نحو با تغییر ویوپ پورت ها و تغییر در پرسپکتیو، مجبور نیستیم که مجددا فریم بندی کنیم و شات های ما خراب نخواهد شد!!!

در گام اول، باید تنظیمات اکسپوژر دوربین را از حالت دوربین فیزیکال کمرا به دوربین معمولی تغییر بدهیم. برای اینکار ، عدد 8 روی صفحه کیبورد را بزنید و کادر Enviroment and Effects را باز کنید و در قسمت Exposure Controle ، آبشن Vray Exposure Controle را انتخاب کنید و در تب باز شده، گزینه From Ev parameter را انتخاب کنید. وبه این نحو، کل ویژگیهای روشنایی را از دوربین معمولی مکس، دریافت خواهد کرد.

نحو فعال کردن افکت عمق صحنه Depth of field

برای فعال سازی افکت عمق صحنه، باید کادر رندر، به تب V-ray برید و گزینه Depth of field را فعال کنید و برای اینکه به خوبی کار کند؛ باید نقطه ای که میخواهد در آنجا فوکوس کند و عمق دید را هم تعریف کنیم.میتوانید با استفاده از آبشن Aperture ، میزان بلوری شدن و محو شدن را کنترل کرد و میزان فاصله یا مصافت مورد نظرتان را بر اساس متر یا سانتی متر، وارد کنید. و دقیقا شبیه آبشن F-number دوربین فیزیکال کمرا هست. و برای تعیین نقطه فوکوس؛ میتوانید از آبشن Focus distance استفاده کنید. میتوانید از آبشن (Get Focus dis. From Camera) هم استفاده کنید که در صورت فعال بودن، نقطه تارکت دوربین را به عنوان محل فوکوس، در نظر میگیرید.

برای ایجاد افکت عمق صحنه ، سه چیز خیلی مهم است :

  • فاصله کانونی (فوکال لنس Focal lenght)
  • فاصله ناظر و یا دوربین از آبجکت
  • پارامترهای Aperture – f number

برای بالا بردن قدرت افکت عمق صحنه :

  • استفاده از مقادیر بالاتر focal lenght
  • کم کردن فاصله ناظر که شما باشید از آبجکت
  • کم کردن مقدار F Number